ΑρχικήΕιδήσειςΒοιωτίαΓιώτα Πούλου: «Γιατί η κυβέρνηση απαξιώνει συστηματικά την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ);»

Γιώτα Πούλου: «Γιατί η κυβέρνηση απαξιώνει συστηματικά την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ);»

Γιώτα Πούλου: «Γιατί η κυβέρνηση απαξιώνει συστηματικά την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ);»

Τρίτη, 4 Μαρτίου 2025

Γιώργος Πέππας

Η Βουλευτής του νομού Βοιωτίας, κ. Γιώτα Πούλου, κατέθεσε Ερώτηση, την οποία συνυπογράφουν όλοι οι Ανεξάρτητοι Βουλευτές που πρόσκεινται στο Κίνημα Δημοκρατίας, προς τους τους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εθνικής ?μυνας, και αφορά την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία, με την κ. Πούλου να σημειώνει πως η κατάσταση αυτή είναι ευθύνη της Κυβέρνησης, «καθώς και τη συστηματική απαξίωση των εργαζομένων, τις περικοπές επιδομάτων επικίνδυνης εργασίας, την απαίτηση επιστροφής ποσών ως αχρεωστήτως καταβληθέντων και τη μη έγκριση της συλλογικής σύμβασης εργασίας από τον Ιούλιο 2024.»

Η κ. Πούλου επισημαίνει, σε σχετική της ανακοίνωση «τις απαράδεκτες συνθήκες εργασίας και ασφάλειας, τους χαμηλούς μισθούς εξειδικευμένων τεχνικών που τους εξαναγκάζουν σε παραίτηση αλλά και στην υπολειτουργία της εταιρείας, καθυστερήσεις σε προγράμματα κρίσιμα για την άμυνα της χώρας.», συμπληρώνοντας στη συνέχεια ότι «Ταυτόχρονα η σπατάλη πόρων μέσω απευθείας αναθέσεων σε ιδιώτες και η επάνοδος των εργολάβων αντί για την ουσιαστική ενίσχυση της ΕΑΒ, στρατηγικού πυλώνα της εθνικής άμυνας, είναι σκανδαλώδης.»

Οι Ανεξάρτητοι Βουλευτές που πρόσκεινται στο Κίνημα Δημοκρατίας ζητούν «να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση για απεμπλοκή της ΕΑΒ από το Ενιαίο Μισθολόγιο, τη θέσπιση μισθολογίου διεθνών προτύπων, την μονιμοποίηση των συμβασιούχων και την εξασφάλιση χρηματοδότησης για αναβάθμιση υποδομών, εξοπλισμού και συνθηκών εργασίας, ώστε να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα και η ανταγωνιστικότητα της ΕΑΒ.»

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ: 1. Τον κ. Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

2. Τον κ. Υπουργό Εθνικής ?μυνας

ΘΕΜΑ:«Επείγουσα ανάγκη ενίσχυσης της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) και προστασίας των εργασιακών δικαιωμάτων και των συνθηκών εργασίας των εργαζομένων της»

Την ώρα που όλη η Ευρώπη αναζητά τρόπους να ανατάξει την αμυντική της βιομηχανία, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) βρίσκεται σε πρωτοφανή αναταραχή, καθώς η εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου του Δημοσίου στην εταιρία οδήγησε στην έκδοση πορίσματος - μετά από διαχειριστικό έλεγχο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που αφορούσε καταρχήν το έτος 2016, ενώ επεκτάθηκε σε μια σειρά θεμάτων οικονομικού ενδιαφέροντος - με το οποίο αμφισβητούνται κατηγορίες επιδομάτων και αποζημιώσεων που λαμβάνουν οι εργαζόμενοι, με αποτέλεσμα να υπάρξουν αλλαγές στη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας.

Οι ελεγκτές προτείνουν, σύμφωνα με πληροφορίες, μείωση στα επιδόματα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας και στην καταβολή αποζημίωσης στους εργαζόμενους που δούλεψαν για τα αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας.

Περαιτέρω, υποδεικνύεται στη διοίκηση της εταιρείας να συνδεθεί η επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας (ΕΣΣΕ) με πλαφόν σε μηνιαίους στόχους παραγωγής.

Την ίδια ώρα υπάρχει φόβος ότι οι εργαζόμενοι θα υποχρεωθούν ακόμα και να επιστρέψουν ως αχρεωστήτως καταβληθέντα τα επιδόματα που, σύμφωνα με το πόρισμα, δεν έπρεπε να λαμβάνουν. Παράλληλα η συλλογική σύμβαση εργασίας η οποία έχει σταλεί στο υπουργείο Οικονομικών για έγκριση από τον περασμένο Ιούλιο και την οποία έχει υπογράψει η νέα Διοίκηση της εταιρείας αλλά και οι εργαζόμενοι δεν έχει ακόμα εγκριθεί.

Υπενθυμίζεται ότι η ΕΑΒ όπως και όλες οι κρατικές βιομηχανίες αλλά και όλο το Δημόσιο από το 2012 έχουν ενταχθεί στο Ενιαίο Μισθολόγιο, ενώ ειδικά στην ΕΑΒ πάνω από τους μισούς εργαζόμενους είναι συμβασιούχοι.

Ως εκ τούτου, η ΕΑΒ βρίσκεται σε οριακή κατάσταση, με τους εργαζομένους να προχωρούν σε κινητοποιήσεις για τις περικοπές στη συλλογική σύμβαση εργασίας, την απαίτηση επιστροφής νομίμων επιδομάτων—ακόμα και από τη συνεργασία με τη Lockheed Martin για το πρόγραμμα αναβάθμισης των μαχητικών αεροσκαφών F-16 Viper — και τους απαράδεκτα χαμηλούς μισθούς που οδηγούν σε φυγή εξειδικευμένων τεχνικών στο εξωτερικό.

Πράγματί, επανειλημμένα οι εργαζόμενοι, αλλά και η ίδια η εταιρεία, έχουν αναφέρει ότι υπάρχει μεγάλη έλλειψη εργαζομένων, καθώς λόγω των πολύ χαμηλών μισθών και τους μεγάλου φόρτου εργασίας, δεν είναι λίγοι εκείνοι που πάνε στην ΕΑΒ προκειμένου να εκπαιδευτούν και στη συνέχεια φεύγουν σε εταιρείες του εξωτερικού με πολλαπλάσια χρήματα.

Ως συνέπεια της χρόνιας εγκατάλειψης από την ανάληψη της διακυβέρνησης από τη ΝΔ το 2019 και μετά, η εταιρεία υπολειτουργεί, με καθυστερήσεις σε κρίσιμα προγράμματα (ενδεικτικά, F-16, C-130), ενώ αναλαμβάνει ως επιπρόσθετο βάρος τη διόρθωση αστοχιών πτητικών μέσων (μεταξύ άλλων, αεροσκαφών Canadair, και των ελικοπτέρων Super Puma) που ανατέθηκαν σε ιδιώτες, κατά πάγια πρακτική της κυβέρνησης, σπαταλώντας δημόσιους πόρους (βλ. σχετικά, μεταξύ άλλων,την με αρ. 6704/277/27-07-2022 Ερώτηση και ΑΚΕ με θέμα: «Ερωτήματα για τους εξόφθαλμα επαχθείς όρους στην Σύμβαση της απευθείας ανάθεσης της συντήρησης των C-130 σε μη πιστοποιημένο και μη εξειδικευμένο ιδιώτη. Παρ ολίγον μοιραίο ατύχημα με καταστροφή μέρους αεροσκάφους υπ’ ευθύνη του αναδόχου», την με αρ. 5142/12-05-2022 Ερώτηση με θέμα «Αδιαφανής ανάθεση του έργου συντήρησης των C-130 σε ιδιωτική εταιρεία με ταυτόχρονη απαξίωση της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας», την με αρ. 6352/28-04-2021 Ερώτηση με θέμα: «Συστηματική περικοπή επιδομάτων και άλλων παροχών σε βάρος των εργαζομένων στην ΕΑΒ» και την με αρ. 1713/06-12-2021 Ερώτηση με θέμα: «Εγκλωβισμένη σε φαύλο κύκλο αποδυνάμωσης και απαξίωσης η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία»).

Περαιτέρω, όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, οι συνθήκες εργασίας είναι απαράδεκτες, με εισροές νερού, θερμοκρασίες εργασίας που ενίοτε φτάνουν τους 2°C λόγω έλλειψης θέρμανσης, έλλειψη οχημάτων μεταφοράς, και πεπαλαιωμένο εξοπλισμό που αυξάνει κατακόρυφα τον κίνδυνο πρόκλησης εργατικών ατυχημάτων.

Τα ανωτέρω, εξάλλου, διαπίστωσε ο Πρόεδρος του Κινήματος Δημοκρατίας, Στέφανος Κασσελάκης, κατά την επίσκεψή του στην ΕΑΒ στις 21 Φεβρουαρίου 2025, μαζί με τη βουλευτή Βοιωτίας Γιώτα Πούλου και τον εκπρόσωπο Τύπου και βουλευτή Α ́ Θεσσαλονίκης Μιχαήλ Χουρδάκη, οι οποίοι συνυπογράφουν την παρούσα.

Σημειώνεται ότι στα τέλη του 2023 και ενώ η ΕΑΒ παραμένει στον οικονομικό έλεγχο του υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, μετά από παρέμβαση του υπουργού Εθνικής ?μυνας, η αρμοδιότητα συντονισμού των ενεργειών για την ανάπτυξή της και των σχετικών επενδυτικών συμφωνιών, μεταφέρθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης στο υπουργείο Εθνικής ?μυνας, καθώς όπως είχε αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Υπουργός Εθνικής ?μυνας: «Δεν νοείται Πολεμική Αεροπορία χωρίς την ΕΑΒ. Η αναβάθμιση της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας, με την ΕΑΒ σε πρωταγωνιστικό ρόλο, αποτελεί ύψιστης σημασίας εθνικό στόχο».

Εν τούτοις, η συστηματική απαξίωση της ΕΑΒ και των εργαζομένων της διαψεύδει τις κυβερνητικές δηλώσεις και αντίθετα δημιουργεί εύλογες υπόνοιες για κυβερνητική πρόθεση να κλείσει η εταιρία και να μεταφερθεί το έργο της σε ιδιώτες επενδυτές και εργολάβους».

Επειδή, ενώ η ΕΑΒ αποτελεί στρατηγικό πυλώνα της άμυνας και της αμυντικής βιομηχανίας της χώρας, η ένταξη στο Ενιαίο Μισθολόγιο, η μη έγκριση της νέας συλλογικής σύμβασης από τον Ιούλιο 2024 και η απουσία επενδύσεων υπονομεύουν τη λειτουργία της και απειλούν τη βιωσιμότητά της, ιδίως σε συνδυασμό με την ανάθεση έργου σε ιδιώτες,

Επειδή, η σπατάλη εκατομμυρίων μέσω απευθείας αναθέσεων, η χαμηλή τιμή εργατοώρας που διατηρεί την ΕΑΒ χρεωμένη, και οι καθυστερήσεις προμηθειών υλικών μειώνουν την ανταγωνιστικότητα, ενώ οι εργαζόμενοι, που στήριξαν την εταιρεία με την αφοσίωσή τους παρά τους χαμηλούς μισθούς, αντιμετωπίζουν άδικες και απαράδεκτης απαιτήσεις επιστροφής επιδομάτων επικίνδυνης εργασίας και επιπλέον μειώσεις στις αποδοχές τους,

Επειδή, οι ως άνω περικοπές οφείλονται στο Ενιαίο Μισθολόγιο, που αποδείχθηκε ακατάλληλο για βαριά βιομηχανία με εξειδικεύσεις και πιστοποιήσεις αεροπορικού

τύπου και με αρνητικές συνέπειες για την ΕΑΒ και τους εργαζομένους, ενώ με σωστή διαχείριση η εταιρεία θα μπορούσε να προσφέρει αξιοπρεπείς μισθούς, έγκαιρα ανταλλακτικά, πλήρη υλοποίηση προγραμμάτων, ετοιμοπόλεμα πτητικά μέσα για την άμυνα, και εξοικονόμηση πόρων αντί για το τριπλάσιο κόστος συντήρησης στο εξωτερικό, ενισχύοντας το δημόσιο ταμείο και μέσω ξένου πελατολογίου, την ώρα που η Ευρώπη επενδύει στις αμυντικές της βιομηχανίες.

Επειδή, οι εργαζόμενοι, μέσω του Σωματείου τους (ΣΕΕΑΒ) δικαίως ζητούν ανάκληση του ως άνω πορίσματος και νομοθετική ρύθμιση, ώστε αφενός να απεμπλακούν από το ενιαίο μισθολόγιο, αφετέρου να μην ισχύσουν οι αναφερόμενες κυβερνητικές προθέσεις για την επιστροφή επιδομάτων ως δήθεν αχρεωστήτως καταβληθέντων,

Επειδή, και η Διοίκηση της ΕΑΒ έχει υποστηρίξει στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που παραμένει ο βασικός μέτοχος της εταιρίας, ότι η ΕΑΒ έχει έναν πολύ ιδιαίτερο χαρακτήρα σημαντικό για την άμυνα της χώρας και, ως εκ τούτου, υποστηρίζει την ανάκληση του πορίσματος και την επιδίωξη νομοθετικής ρύθμισης,

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

1. Προτίθενται να ανακαλέσουν το ανωτέρω αναφερόμενο πόρισμα του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, να εγκρίνουν άμεσα τη συλλογική σύμβαση εργασίας του Ιουλίου 2024, και να σταματήσουν τις περικοπές των αποδοχών των εργαζομένων, εξασφαλίζοντας αξιοπρεπείς μισθούς για να αποτραπεί η κατάρρευση της ΕΑΒ;

2. Σκοπεύουν να προωθήσουν νομοθετική ρύθμιση για:

- την απεμπλοκή της ΕΑΒ από το Ενιαίο Μισθολόγιο, που δεν συνάδει με μια εξαιρετικά εξειδικευμένη αμυντική βιομηχανία,

- τη θέσπιση μισθολογίου με βάση τα διεθνή πρότυπα σε ανάλογες εταιρίες,

- τη ενσωμάτωση των συμβασιούχων στο μόνιμο προσωπικό της εταιρίας;

3. Προτίθενται να διακόψουν την ανάθεση σημαντικού έργου της ΕΑΒ σε εξωτερικούς ιδιώτες εργολάβους και να προσχωρήσουν στην παροχή επαρκούς χρηματοδότησης για:

- την αναβάθμιση υποδομών, εξοπλισμού και οχημάτων,

- τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας,

- την ταχεία προμήθεια υλικών,

ώστε να ενισχυθεί η παραγωγικότητα, να εξοικονομηθούν πόροι από εγχώρια συντήρηση και ξένο πελατολόγιο, να μειωθεί ο κίνδυνος πρόκλησης εργατικών ατυχημάτων να διατηρηθεί το προσωπικό, και να διασφαλιστούν επιχειρησιακά πτητικά μέσα για την άμυνα και την πολιτική προστασία της χώρας;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Παναγιού (Γιώτα) Πούλου

Βουλευτής Βοιωτίας

Δρ. Μιχαήλ Χουρδάκης

Βουλευτής Α' Θεσσαλονίκης

Αλέξανδρος Αυλωνίτης

Βουλευτής Κερκύρας

Κυριακή Μάλαμα

Βουλευτής Χαλκιδικής

Θεοδώρα Τζάκρη

Βουλευτής Πέλλας

Ραλλία Χρηστίδου

Βουλευτής Β3 Τομέα Αττικής